Anders dan in Amman, waar alleen maar auto?s rijden, zie je in Za’atari enorm veel fietsende en lopende mensen. De vraag die bij mij naar boven komt is wat er zou gebeuren als de Syri?rs auto’s gaan kopen? Dat wordt denk ik een ramp voor de leefbaarheid en veiligheid in het kamp.
Za’atari is om verschillende reden een fiets en wandelstad. In eerste instantie komt het omdat de mensen geen auto’s hebben. Uhhh?. logisch. Ik heb begrepen dat het voor mensen in het kamp niet is toegestaan een auto aan te schaffen. Als het zou worden toegestaan dan hebben veel bewoners er niet de middelen voor. Waarschijnlijk wonen er buiten het kamp wel Syri?rs die een auto hebben. De vraag is of men in Syri? wel auto?s bezat en of de wens weer een auto te bezitten groot is.
De mensen fietsen in dit kamp omdat het terrein redelijk vlak is, en zoals wij Nederlanders weten is het handig en goedkoop. Het kamp kent wat heuvels maar de glooiing is mild. Een aantal mensen heb ik gevraag wat ze voor hun fiets hebben betaald: ongeveer 60 JD. (EURO 80,-).
Verder leent de indeling van het kamp zich uitstekend voor lopen. Dat komt omdat de caravans waar de mensen in wonen kris kras in het kamp staan en je overal tussendoor kan. Eigenlijk is het hele kamp een groot voetgangersgebied dat wordt doorsneden door een aantal, deels geasfalteerde straten. Dit betekent echter ook dat er voldoende ruimte is om een auto naast je caravan te zetten.
Blijft de vraag wat er gaat gebeuren als bewoners auto’s gaan kopen. De infrastructuur van het kamp is totaal niet berekend op de komst van auto’s. De winkelstraten zijn zo smal dat passeren met de honderden lopende en fietsende mensen op straat lastig is. Eigenlijk zijn alle geasfalteerde wegen in het kamp smal en worden door iedereen gebruikt: fietsers, lopende mensen, kinderen die uit school komen, vrachtwagens met goederen maar ook enorme trucks die water leveren of de rioleringstanks legen. Er gebeuren regelmatig ongelukken en er is vorig jaar een kind doodgereden door een truck. Ontvlucht je een oorlog en overleef je bombardementen……
Over twee jaar is het water en rioleringssysteem gereed en zijn de trucks niet meer nodig, daardoor kan de veiligheid toenemen. Als er geen auto?s bij komen.
De vraag is natuurlijk of de overheid regels zal of kan gaan stellen en er stedenbouwkundige voorzieningen worden gemaakt zodat Za’atari een veilige gezonde fiets en wandelstad kan worden / blijven. Gezien de relatieve vrijheid die de mensen tot nu toe hebben; o.a. ten aanzien van bijvoorbeeld winkels en het verplaatsen van hun cabines zou je kunnen concluderen dat er voor auto’s ook wel weinig regels zullen worden gesteld. Het zou mooi zijn, nee, het zou geweldig zijn als toch regels worden gemaakt en Za’atari in de toekomt een CAR FREE CITY kan zijn. Zeker in een land waar de auto koning is.