De BNA-fasering gaat wat verder dan de hierboven beschreven indeling want initiatief, haalbaarheid, project definitie, gebruik en exploitatie worden ook genoemd. In de rechter kolom worden ook een aantal malen de prijs en contractvorming genoemd, en aan de linkerzijde is het traject van de omgevingsvergunning weergegeven die over een aantal deelfasen heen lijkt te lopen: voorlopig ontwerp, definitief ontwerp, technisch ontwerp, en uitvoering.
Er zijn ook andere indelingen. Graag noem ik voor deze blogpost ook de NEN-indeling. De NEN (NEderlandse Normering van richtlijnen) is de indeling die het Nederlands Normalisatie Instituut hanteert (figuur 2).
In deze indeling worden weer andere termen toegevoegd zoals “Operation and refit” en zelfs de sloop van het gebouw is genoemd. Opvallend is dat hier de vergunning ontbreekt en er lijkt maar een aanbestedingsprocedure te zijn (procurement and price).
Ik vond in een Engels boek over projectmanagement het volgende schema waarin een viertal verschillende faserings-indelingen naast elkaar zijn gezet (figuur 3). Ik ga in deze post niet in detail in op deze vergelijking maar wil duidelijk maken dat het indelen van ontwerp en bouwprocessen verschillend kan worden opgevat terwijl het doel hetzelfde zal zijn: de oplevering van een gewenst project.
Zoals ik boven stelde is de grote diversiteit aan indelingen afhankelijk van bijvoorbeeld het soort project, de opdrachtgever, de manier waarop we het project organiseren, de aanbesteding, de besluitvorming, techniek of andere factoren die van invloed zijn. Hieronder ga ik daar iets verder op in.
Het soort project
Het soort project is enorm bepalend. Ik geeft graag een paar voorbeelden die voldoende tot de verbeelding spreken.
Het ontwerpen van een school voor primaire onderwijs in een bestaande wijk, waar de bewoners geconsulteerd zullen worden en de leerkrachten mee gaan denken over het ontwerp zal anders verlopen dan het maken van een woongebouw in een nieuwbouwwijk waar nog geen mensen wonen.
Het maken van een stedenbouwkundig ontwerp, dat in de gemeenteraad zal worden besproken zal anders verlopen dan het ontwerpen van het interieur van een museum dat kan worden geregeld met de directeur en de medewerkers.
Het ontwerpen en maken van een brug over het kanaal van gemeente A naar gemeente B zal een ander proces vragen dan het ontwerpen van een complex met studentenkamers op een universiteitscampus.
De opdrachtgever
Er zijn veel soorten opdrachtgevers. Er zijn opdrachtgevers in het publieke domein en opdrachtgevers in het private domein. Publieke opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld een gemeente, een universiteit of een waterschap. Een private opdrachtgever kan bijvoorbeeld een projectontwikkelaar, een privépersoon of een woningcorporatie zijn. Voor publieke opdrachtgevers gelden aanbestedingswetten die voor private partijen niet gelden. En de besluitvorming over het maken van publieke gebouwen is in principe openbaar en wordt in een gemeenteraad besproken. Een gemeente moet in het kader van de Wet Open Overheid (WOO), openheid geven over de besluitvorming en zal besluiten officieel publiceren. Die openbaarheid geldt niet voor een private partij. Een projectontwikkelaar hoeft geen verantwoording af te leggen aan de bevolking of de pers en kan de meeste besluiten nemen “achter gesloten deuren”.
Een projectontwikkelaar die woningen bouwt zal voor een groot deel de besluiten over het project af laten hangen van de kosten en de baten, de investering en de opbrengsten uit verkoop of verhuur. Voor een gemeente die bijvoorbeeld een school voor primair onderwijs bouwt wegen de maatschappelijke waarden het zwaarst. Er valt geen geld te verdienen met die school. Natuurlijk kijkt de gemeente wel naar geld maar op een andere manier. Gemeenschapsgeld moet namelijk netjes worden besteed en de taak van het projectteam zal zijn om binnen het budget te blijven zonder de maatschappelijke ambities en doelen uit het oog te verliezen.
De organisatie
Het verloop van een project wordt verder beïnvloed door de organisatie. Daarmee bedoelen we de wijze waarop de opdrachtgever de boel organiseert. Als de eigenaar of de gebruiker veel invloed wil hebben op het ontwerp en de bouw dan zal dat in de organisatie en de besprekingen en vergaderingen tot uiting komen. Je kan je voorstellen dat de directeur van een museum intensief betrokken wil zijn want in het resultaat moet zijn organisatie straks werken en elk museum is uniek. Er zijn ook opdrachtgevers die geen bemoeienis willen omdat ze bijvoorbeeld een standaard kantoorgebouw nodig hebben. Die zoeken dan een huurpand of laten het gebouw “turn Key” bouwen door een projectontwikkelaar. Als het klaar is dan wordt de sleutel overhandigd en kan het bedrijf het gebouw gaan inrichten en gebruiken.
Besluitvorming
Tijdens het proces moeten op belangrijke momenten besluiten worden genomen. Die besluiten en de voorbereiding van die besluiten vergen tijd en werk. Het is niet ongebruikelijk dat aan het einde van elke fase, zoals de tien fasen uit het BNA-schema, een officieel moment wordt gepland om te kunnen besluiten om verder te gaan of niet. Het zou kunnen dat het ontwerp te duur is en dat het ontwerpteam de opdracht krijgt om te bezuinigen. En ook dat kost natuurlijk tijd. Als het bestemmingsplan moet worden aangepast moeten daarvoor allereerst de nodige tekeningen en onderzoeken worden gemaakt en dan moet dit voorgelegd worden aan het bestuur van de gemeente en de gemeenteraad. Dat zijn belangrijke besluitvormingsprocessen waarmee we in projecten rekening moeten houden.
Andere factoren
Tijdens de cursus zullen we meer horen over gebeurtenissen, ambities en situaties die invloed hebben op het proces. We hebben al gesproken over het Programma van Eisen, over de architectuur en de aanbesteding van de architect door een prijsvraag. We gaan ook nog in op de procedures uit de omgevingswet en participatie en de behandelen aanbestedingen en organisatie vormen.
Onder “andere factoren” kunnen we ook het proces van participatie met de buurt of met bewoners scharen. Het veranderen van het energiesysteem in het kader van de energietransitie. De woningen van het gas halen en aansluiten op een warmtenet vergt wellicht een apart proces. Maar ook het ontwerpen van een super duurzaam en circulair gebouw duurt wellicht langer dan een standaard gebouw want er zal extra expertise ingehuurd moeten worden en het ontwerpproces zal er niet eenvoudiger op worden.
De bouw
De bouwperiode wordt door de NEN in drie sub fasen ingedeeld: voorbereiden, uitvoeren en opleveren. Dat is zoals ik het zie wel heel schematisch ingedeeld. In de praktijk zullen voorbereiding en uitvoering door elkaar heen lopen. Natuurlijk is het belangrijk dat de bouwplaats wordt voorbereid maar je hoeft aan het begin nog niet de sloten en de sleutels te bestellen of de stukadoor. Dat komt pas veel later in het proces en je volgt met voorbereiding de voortgang van de bouw. Het kan ook zijn dat het proces van opleveren een periode beslaat die al aanvangt als er nog volop wordt gebouwd. En vaak zijn er, als het gebouw klaar is, nog activiteiten nodig, zoals de aannemer die kleine gebreken oplost die aan het licht zijn gekomen. Dat hoort bij de oplevering en wordt gedaan als het pand al volop in gebruik is.
Deze blogpost is geschreven om de studenten van BK4MA2 te voorzien van informatie over de opdracht die zij tijdens onze cursus moeten maken. Ik hoop dat de post inzicht geeft in de dynamiek van het proces om een wens voor een gebouw naar werkelijkheid te brengen.
Verklaring van de afkortingen bij figuur 3.
• Royal Institute of British Architects (RIBA) – Werkplan fasen A–L
• Office of Government Commerce (OGC) – Gateway-goedkeuringen 1–5
• Network Rail (NWR) – GRIP fase 1–8
• Transport voor Londen (TfL) – Corporate Gates A–E